Oscar Jan Hoogland
De enfant terrible van de nieuwe Nederlandse impro-scene, Oscar Jan Hoogland, sprong ongeveer tien jaar geleden op in het Amsterdamse landschap. Hij was de voorloper van de nieuwste groep improvisatoren in de traditie van New Dutch Swing. Na zowel piano als compositie aan het conservatorium gestudeerd te hebben, is Oscar misschien het meest opmerkelijk voor zijn onbevreesde vermogen om elke invloed te gebruiken als stimuli voor improvisatie en experimenten. Piano is misschien zijn belangrijkste instrument, maar hij wordt vaak gezien op verschillende oude synths, een zeer op maat gemaakt elektrisch clavichord, gitaar, draaitafel, stem, speelgoed … Zijn projecten tonen de diversiteit van zijn interesses, inclusief anarcho-vrij improvisatie-trio Eke, de psychedelische Turkse danceband 69 Ay, the Phonograph Orchestra, impro-popgroep The Job, de Bakfietsband (die inderdaad vanaf een fiets speelt), maar ook ensembles die hem rechtstreeks verbinden met de geschiedenis van de Nederlandse improvisatie, zoals The Ambush Party of zijn duo met de legendarische drummer Han Bennink.
Oscar Jan Hoogland vertegenwoordigt de zogenaamde “vierde generatie” van Nederlandse improvisatoren, in de lijn van Misha Mengelberg, Guus Janssen en Cor Fuhler – slimme pianisten/componisten met een drang om muziek te maken die dwars door genres gaat, die zichzelf niet zo serieus nemen, maar wiens grillige muziek een echte bite en denkkracht hebben.
Oscar Jan studeerde jazzpiano aan het HKU van het Conservatorium van Utrecht bij Bert van den Brink en compositie aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag KC bij Gilius van Bergeijk en Cornelis de Bondt. De huidige bands zijn EKE, The Ambush Party, The Royal Improviser Orchestra, The Phonograph Orchestra, Chris Corstens Kwartet, trio Hoogland | Austbø | Baggiani, solo elektrisch clavichord, [dB] danceBand, de Bakfietsband, Voiceover, Duo Han Bennink / Oscar Jan Hoogland en The Job.