Afework Nigussie
Afework Nigussie komt uit de Gonder-regio in Ethiopië. Hij verhuisde op jonge leeftijd naar de hoofdstad Addis Abeba en begon muziek te spelen. Hij verdiepte zich snel in de rijke en gevarieerde culturele en muzikale levensstijl van Addis, met moderne, internationale en traditionele Ethiopische stijlen.
Afework heeft een achtergrond in Azmari, de muziek van de dwalende minstrelen. De Azmari zijn de stemmen van de vrijheid van meningsuiting in Ethiopië, constant improviserend, commentaar op politiek, religie en het dagelijks leven. Hun stijl is heel specifiek, zowel provocerend als humoristisch. Nigusse heeft ook getraind in het National Theatre in Addis Ababa en, meer recentelijk, samengewerkt met The Ex en Zea.
Afewerking moest aan het einde van de 20e eeuw uit Ethiopië ontsnappen, hij woont nu in Rotterdam. Hij zingt en speelt de masinko (traditionele Ethiopische luit).
For one there was a mesmerising set by local punk hero, Zea (aka Arnold de Boer, aka Arnold de Boer from The Ex) and Ethiopian masinqo player Afework Nigussie; which had the audience entranced in the Blessum tent on the Saturday afternoon. Nigussie’s otherworldly improvisations, driven by his command of the masinqo were spellbinding; at times stopping time and space in their tracks. When joined by de Boer, the two seemed to delight in throwing odd time changes or notes into the mix, looking to incorporate them into a wider sonic whole. Their raga take on Leadbelly’s Bourgeois Blues was special too, wandering off track and back repeatedly in a sort of Happy Sad-way. >> Louder Than War / RJ Foster
Afework Nigussie & Zea – Blessum
Afework Nigussie woont inmiddels al een jaar of twaalf in Rotterdam, maar de roots van zijn muziek liggen nog steeds in Ethiopie. Gewapend met zijn Masenqo speelt hij zowel moderne als traditionele Ethiopische muziek. Dit eensnarige instrument ziet er op het eerste oog simpel uit, maar de verschillende klanken die hij eruit haalt zijn indrukwekkend. Met een soort zaag bespeelt hij hem als een viool waarvan de weeïge klanken uitstekend bij de traditionele nummers passen. Met hetzelfde gemak bespeelt hij hem echter tokkelend of zelfs als percussie. Zo weet hij met enkel zijn stem en dit instrument een indrukwekkend scala aan verschillende nummers neer te zetten. Halverwege de set vergezelt Zea de geboren Ethiopiër met zijn bas en voegt daarmee een extra ritmisch element toe. Afgelopen jaren speelde hij (onder zijn alias The Ex) al memorabele optredens op Welcome to The Village met onder andere Fendika. Ook deze combinatie is weer uitermate geslaagd als ze samen het festival opwarmen met hun speelse ritmes. (WN)