Welcome to the European Underground

Gastcurator Koen ter Heegde tipt

Sinds begin jaren 2000, eerst vanuit Groningen en momenteel Rotterdam, is Ter Heegde betrokken bij het organiseren van concerten. Eerst vooral namens full-time hobby Subroutine Records, het platenlabel dat hij samen met zijn kompaan Niek Hofstetter runt. Daarnaast is Koen al meer dan tien jaar actief in het opzetten van concerten en tours, met een focus op Centraal – en Oost-Europa, en het programmeren en uitwisselen van toffe acts onder de paraplu van platform Yugofuturism. Dat doet hij veelal in samenwerking met geestverwante labels, boekers en organisatoren uit heel Europa.

Dat netwerk bracht Welcome to The Village in 2017 al optredens van ŽEN (Zagreb, Kroatië) en Bernays Propaganda (Skopje, Macedonië). Die werden gecureerd door het toonaangevende label Moonlee Records uit Ljubljana. Vorig jaar nodigde het festival Ter Heegde opnieuw uit om twee bands te cureren, dat werden Shortparis (Sint Petersburg, Rusland) en Repetitor (Belgrado, Servië). Het ontregelende Russische vijftal maakte toen de eerste serieuze stappen in Nederland. Dit jaar werden grote zalen in Berlijn, Londen en Amsterdam uitverkocht. De dames en heer van Repetitor spelen al wat langer mee in de hoogste Europese garage/rock-divisie. Hun furieuze optreden in Blessum werd door 3voor12 Friesland vorig jaar uitgeroepen tot hoogtepunt van de editie.

Dit jaar is Ter Heegde opnieuw curator voor het festival. We vroegen hem de bands op deze editie te introduceren.

Karpov not Kasparov (Boekarest, Roemenië) | donderdag

Als ik één festival mag aanraden om de tofste nieuwe Europese acts te ontdekken is het MENT Ljubljana. Elk jaar, eind januari vindt dit zeer scherp gecureerde driedaagse showcase-festival plaats. Het evenement onderscheidt zich door een kleinschalige opzet, met veel aandacht voor “de juiste band, op de juist plek, op het juiste moment op de avond”. Het leeuwendeel van de shows is op het autonome bastion Metelkova, waar vier tegendraadse podia en de illustere rakiabar Jalla Jalla op een steenworp van elkaar liggen.

Tijdens de editie van 2018 besloot ik mijn tweede avond af te ronden door nog bij wat voor mij onbekende bands te gaan kijken. De naam Karpov not Kasparov viel meteen op. Ik kwam terecht in Channel Zero, waar een tweetal muzikanten – waaronder eentje met een uiterst repectabele baard – de zaal op zijn kop zetten met zeer dansbare, groovy synthpop. Naast de muzikanten stonden er twee dansers op het podium die een soort interpretatieve dans uitvoerden, terwijl er non-stop thematische visuals (van de zingende man met baard) op hen werden geprojecteerd. Hypnotische, vintage psychedelische muziek in een excentriek schaakthema.

The Ills (Bratislava, Slowakije) | Vrijdag

Eén van mijn eerste ervaringen met het reizen door Centraal Europa was toen ik ooit terecht kwam in Bratislava. Een oude stad aan de Donau, op slechts een halfuur van Wenen, die na de Tweede Wereldoorlog net aan de andere kant van het IJzeren Gordijn lag. De meest in het oog springende bouwwerken zijn vandaag de dag de Most SNP – de gigantische brug over de Donau met de kenmerkende UFO -, de omgekeerde piramide van de nationale radio en de prefab paneláky in de sociaal-modernistische modelwijk Petržalka. Het is één van mijn favoriete Europese steden, mede dankzij de dwarse muziekscene.

De laatste jaren is Slowakije bij meer liefhebbers bekend vanwege muzikale trekpleisters, zoals het enorme Pohoda (muziek)festival dat dit weekend in Trenčín plaatsheeft. Sinds twee jaar kent ook Bratislava een eigen showcase-festival SHARPE, waar ik onlangs herenigd werd met de leden van The Ills, vlaggendragers van de lokale muziekscene. Afgelopen april organiseerde ik een korte Nederlandse tournee voor ze. Het is een instrumentale band, die gestaag de wereld verovert met hun overweldigende, heavy sound. De muziek houdt het midden tussen post rock, shoegaze en prog, maar vooral de live ervaring blaast je volledig van je sokken.

Kate NV (Moskou, Rusland) | zaterdag

Kate Shilonosova is een rijzende ster in de internationale muziekwereld. Als frontvrouw van post punk-band ГШ / Glintshake, maar zeker ook dankzij haar solo werk als Kate NV. In de laatste rol is ze bekend om haar minimalistische ambient en atmosferische soundscapes, waarin ze laagje voor laagje geluiden, samples en instrumenten toevoegt en wegneemt. Haar muziek kent daardoor een dromerig karakter.

Met elementen uit Japanse wave, bubblegum en electronica creeërt ze een surreëel en speels totaalgeluid, Zoals je kan zien in onderstaande Blogotheque-sessie die vorig jaar tijdens Le Guess Who werd opgenomen. Of op deze registratie van een bijzonder optreden in de UBIK van WORM in Rotterdam. Voor mensen die een zware vrijdagavond tegemoet gaan, is Kate NV de ideale opener in Blessum op de vroege zaterdagmiddag. Laat je gewillig meeslepen in deze hypnotiserende droomwereld.

Shishi (Vilnius, Litouwen) | zaterdag

Een band die ik tot mijn schande heb gemist op MENT, waar ze een triomfantelijk optreden deden, maar die in de afgelopen maanden steevast in mijn playlists terugkeerde is Shishi. Energieke, minimalistische post punk door drie Litouwse dames die alledrie een sleutelrol vervullen in de scene van hoofdstad Vilnius. Met budget video’s waarin in dierenkostuums wordt rondgerend door de stad met een roedel huskies aan de zij, kun je mij wegdragen. In de nieuwste video zien we panda-, eenhoorn en vogelkostuums, met explosies erin, dus het kan allemaal niet op. Dit wordt zo’n energiek optreden waarbij awkward dansen onvermijdelijk is en het echt tijd wordt op te houden met klagen over het (warme/koude, doorhalen wat niet van toepassing is) weer en je vlammende kater van de dag ervoor.

Lucidvox (Moskou, Rusland) | zaterdag

Na de opzwepende show van Shortparis afgelopen jaar, komt er opnieuw een band uit de bloeiende Russische scene naar Welcome to the Village. Lucidvox komt uit Moskou, en speelt deze week hun eerste shows in Nederland. Ik zag ze in september 2018 in één van de coolste venues waar ik ooit was: Pluton in Moskou. Middenin een woonwijk [foto boven] in een soort oude elektriciteitscentrale, met een enorm hoog plafond en een glazen achterwand. De vier dames van Lucidvox maakte daar enorm veel indruk tijdens Moscow Music Week, met hun Kosmische psychedelische rock met folk invloeden. Heavy gitaarriffs en de gedeclameerde Russische teksten brengen een meeslepende, duistere, Gothic-achtige vibe. Zweef zaterdag samen met Boelgakov’s Margarita door het donker van de Grauwe Kat.

Mart Avi (Tallinn, Estland) | zondag

Mart Avi is een enigma. Deze Estische producer / zanger maakt electronische toekomstmuziek die enorm soulful en catchy is. Daarin zit een vorm van herkenning en geruststelling, ware het niet dat de muziek van Avi tegelijkertijd ook iets heel onheilspellends in zich draagt. Zoals de serie Black Mirror je ook zo goed op het verkeerde been kan zetten. Bij Avi kan je de diverse muzikale invloeden individueel destilleren, maar het eindresultaat is nog steeds erg onvoorspelbaar en onmiskenbaar spannend. Over zijn meest recente optredens in zijn thuisstad Tallinn hoorde ik verhalen over siervuurwerk, een gesprek met zijn eigen schaduw en meer vervreemdend moois. Ik ben zelf vooral ook heel erg benieuwd wat hij gaat doen.

Onze hele line-up vind je op de programma-pagina, net als het blokkenschema. Verder hebben we inluisterplezier op Spotify.

Nieuws

Kologo power, man power: het nachtenlang raven op akoestische muziek. Akoestische optredens die met gemak de oren van honderden luisteraars bereiken, rechtstreeks uit de borstkas met stem, hoorns, traditionele drums en kologo.

Festivalcolumnist Jan van Tienen’s laatste verhaal