De Favoriete Vijf van… Roosbeef

Voor Village FM vragen we onze helden naar vijf van hun favoriete tracks. Vandaag: Roosbeef!

Het nummer dat je herinnert aan je jeugd: The Gourds – Stadium Blitzer

“Ik wilde er eentje kiezen van The Gourds, omdat die vaak bij ons thuis op stonden vroeger. Dit nummer doet me heel erg denken aan hoe wij toen daar leefden, met de familie. Het heeft iets nostalgisch voor mij. Mijn ouders hebben nooit gezegd ‘je moet op muziekles’. Dat heb ik ook haast niet gedaan. Het was er gewoon altijd. Mijn vader was straattheatermaker, die trad veel op. We hadden ook een festival thuis op onze boerderij, daar was het elk jaar drie dagen feest. In de winter organiseerden we ook veel feesten, of naja, vooral mijn ouders en broer. Daar begonnen mijn eerste optredens, vanaf mijn elfde. Het was gewoon heel logisch, het was niet iets waarover gepraat werd.

Dit is niet wat ik iedere dag luister, maar folkie/country-achtige muziek is wel altijd de rode draad in mijn leven geweest.”

De nummers die jou als Roosbeef het meest geïnspireerd heeft: PJ Harvey – Let England Shake

“Ik luister heel veel naar muziek, ik neem vast wel dingen over. Maar ik heb nooit zo van – ‘zo wil ik dat het klinkt!’ Onze producer Pascal de Weze die vroeg mij ook steeds, welke sound wil je met de band? Eerlijk gezegd vind ik vaak van albums – hoe eenvoudiger, en hoe minder poespas, hoe brakker, hoe beter. Toen dacht ik wel een beetje aan deze van PJ Harvey. Dat album, het is geproduceerd, maar het is niet allemaal heel netjes. Niet elk foutje is eruit gehaald, het heeft iets heel sfeervols. Het is echt heel goed gedaan. Niet dat mijn plaat zo klinkt, maar als ik er over na begon te denken, had ik wel in m’n hoofd dat het zo moest klinken. Dat komt omdat het heel vet klinkt – er zitten heel veel lagen in, maar ook heel veel ruimte. Dat doen we met de band ook, we spelen niet alles vol. We spelen maar met z’n vieren, en live speel ik meestal geen instrumenten. Er is heel veel ruimte voor de stem en voor de sfeer. Daar houd ik wel van, dat er niet nog drie akoestische gitaren onder spelen, en nog een lijntje daar, en nog een lijntje daar.”

John Prine – Pretty Good

“John Prine heb ik ontdekt toen ik in Kentucky woonde. Echte folk-/countrymuziek. Gewoon een van die mensen die de kunst van een liedje moet schrijven verstaat. Toen ik Lucky aan het schrijven was heb ik veel naar hem geluisterd. Het is niet dat ik alle artiesten door elkaar luister, meestal heb ik iets van drie dingen waar ik de hele tijd naar luister. En dan verandert dat weer, en dan komt er weer iets terug. En toen, John Prine, dat is gewoon al vanaf toen dat ik die constant luister. We hebben die toen zien optreden op een heel mooi festival. Hele gezinnen komen daar met koelboxen naartoe en al die kinderen kennen die teksten uit hun hoofd. Het heeft gewoon iets, je ziet gewoon dat het daarvoor is bedoeld: voor het volk, ofzo. Ik weet niet, ik vond het heel bijzonder en mooi.”

Je lievelingsnummer van je eigen plaat Lucky: Roosbeef – Rodeo

“Wat ik mooi aan muziek vind en wat vaak gebeurt in countrymuziek is dat het heel veel verhaal heeft. Dat wilde ik heel graag, want dat heb ik nog niet zo vaak gedaan, een soort verhaal vertellen.

Het liedje vertelt over iemand die altijd meer wilt misschien en die misschien zich laat gaan en dingen doet die misschien gevaarlijk zijn. Daarom zing ik ‘op een stier zitten’, dat vond ik een mooie metafoor daarvoor. En toch als je van je stier of paard afvalt dan sta je toch op: ‘Dit is niet mijn eerste rodeo, ik ken het klappen van de zweep’, dat wilde ik vertellen. Ik vond dat een mooie manier om, het is geen groot verhaal maar, dat te vertellen. Ik heb gewoon bij dat nummer het gevoel dat het helemaal klopt.

In de tekst doet de ik-persoon een beetje stoer. Eerst denk je ook dat het iets seksueels is, tenminste dat is mijn bedoeling dan, maar dan zing ik opeens over mijn vader en dan denk je: dat zal het toch niet zijn hopelijk. Ik maak die stoerheid snel af door te zeggen: ‘mijn moeder zegt: “je rook niet mooi”’. Dat vind ik dan leuk om mee te spelen, dat je meteen weer met twee benen op de grond wordt gezet. Dat is wat ik het liefste doe met taal. Mensen hoeven niet de hele tijd op het verkeerde been gezet te worden, maar als je het goed doet is het leuk.”

 

Het nummer dat je de laatste tijd hebt grijsgedraaid: Alessi Brothers – Seabird

“Dit was opeens m’n nieuwe lievelingsnummer. Hij is heel vrolijk. Maar ik weet niet, als het zo verder in het nummer is word ik er best emotioneel van. Die melodie – zo van nananana- dat vind ik heel goed, echt heel goed. Door de manier waarop ze zingen. Dat vind ik heel ontroerend. Door de melodie, de klank, ik weet niet, dat heb je soms. Het is heel vaak gecoverd maar dat vind ik niet zo goed. Dit is echt de beste versie, het origineel. Het is ook heel leuk dat als je in het begin goed luistert je een fluitje hoort. Net voordat de fluitjes starten hoor je er eentje net te vroeg beginnen. Dan hoor je zo FIEP – dat is grappig.”

Bonustrack: Gillian Welch – Dark Turn of Mind

“Zij doet altijd een tijdje over haar platen, wat ik prima vind. Maar toen kwam ze met die plaat en was ik zo blij: niet dat ze oud is ofzo, ze was een jaar of 40, 42. Ik vond het zo’n gelukzalig moment toen ik dacht, ze heeft gewoon haar beste plaat op die leeftijd geschreven. Je hoeft geen 20 te zijn, misschien zelfs beter niet, om een heel goeie plaat te maken. Een soort geruststelling.

Ik heb zelf ook het idee dat ik steeds meer mijn stem vind in de manier waarop ik zing. Vroeger was dat alleen maar hard. Toen moest het er gewoon uit, en dat was het dan. Dat was ook prima, maar ik heb wel het gevoel dat het nu steeds meer op muziek maken begint te lijken. En ook de groep mensen waar ik nu al een tijd lang mee werk, Pascal speelt nu net bas bij ons en Tim van Oosten, daar speel ik al vanaf mijn 15e mee, Tom Pintens ook al heel lang. Die groep begint helemaal te kloppen en we beginnen als band een sound te krijgen. Eerst was dat er nog niet. Ik heb het gevoel dat we nu eigenlijk pas begonnen zijn, muzikaal gezien. Het begint net leuk te worden. Ik wist al wel toen ik heel jong was dat het het beste is om alles uit jezelf te halen in plaats van dingen na te doen, omdat het dan net niet goed genoeg is. Omdat anderen het gewoon beter kunnen. Daarom kan je beter je niche zoeken en daarin goed worden. Ofzo. Ja! ”

Village FM luister je op zaterdag 18 juli via wttv.nl én via LEO Middelsé op 105.3 of 106.1 FM. 

Foto: Felix Baumsteiger

Nieuws

Ben je naarstig op zoek naar een Sinterklaascadeautje, of heb je geen idee wat je onder de kerstboom moet leggen dit jaar? Welcome to The Webshop!

Stichting Welcome to The Village zoekt een lid voor haar Raad van Toezicht. Vacature met onkostenvergoeding (vacatiegeld) | Organisatie: Welcome to The Village | Sluitingsdatum: 20-12-2020