Waarom we samenwerken met Europese partners

Bij Welcome to The Village werken we graag samen met anderen. Die samenwerking houdt niet op binnen de landsgrenzen, juist door samen te werken met lokale Europese scenes als de onze, ontstaat een nieuw netwerk van gelijkgestemden. Zo kan muzikaal talent over de grens spelen en kun je als festival je horizon verbreden. Samen sta je immers sterker. En dat leggen we graag uit op de Dag van Europa. 

Onze muziekprogrammeur Peter Dijkstra is samen met Eva van Netten, programmeur van ons kunst- en Europese programma, een van de stille krachten achter de internationalisering van ons festival. Op verschillende niveaus wordt er vanuit Welcome to The Village samengewerkt met Europese scenes. Op het gebied van voedsel, maar natuurlijk vooral qua muziek worden er innige banden onderhouden met verschillende lokale scenes in bijvoorbeeld Aarhus, Hannover en Manchester.

Deze scenes, vaak gaat het om festivals, poppodia of platenlabels, zijn lokale ambassadeurs. ‘En daarin lijken ze op ons’, vertelt Peter. ‘Wij vormen een club mensen die lokaal een festival organiseert en bands uit eigen scene een podium geeft. Elders in Europa zoeken we partners die, net als wij, ook een podiumplek zijn voor hun omgeving. Je hebt vaak meer raakvlakken en je loopt dan tegen vergelijkbare problemen, waarmee je elkaar kunt helpen. We zien elkaar als vrienden en zo gaan we ook met elkaar om.’ 

Netwerk
Groot voordeel voor het festival is dat je je programma kunt vernieuwen, legt Peter uit. ‘Wij zeggen tegen de Europese partners; stuur je beste drie bands, dan doen wij hetzelfde. Dat zijn vaak lokale scenes die dicht op de bron zitten. Bovendien is het voor bands ontzettend moeilijk om in het buitenland te spelen. Ik zie het als een investering voor ons eigen netwerk, maar ook voor hen.’

Het netwerk van Europese partijen wordt met het jaar groter. Er waren al samenwerkingen met Fuchsbau (DUI), Sound of Aarhus (DEN) en Poppunt (BE). Dit jaar is daar Moonlee Records, een invloedrijk platenlabel in Slovenië, bijgekomen. ‘We zijn een klein label dat het beste uit Slovenië, Kroatië, Servië, Macedonië en Bosnië onder ons dak hebben’, vertelt Miran Rusjan van Moonlee. Het platenlabel is dit jaar voor het eerst aanwezig op Welcome to The Village met girlband Zen. ‘Hopelijk is dat het startpunt van een intensievere samenwerking’, zegt Miran. ‘Onze scene is relatief klein, net als die van Leeuwarden. We lijken erg op elkaar en daarom denk ik dat we alleen maar van elkaar kunnen profiteren.’

Voor Moonlee Records is het grote voordeel dat bands uit hun stal kunnen worden gepromoot. ‘De nationale muziekmarkt is vaak te klein voor bands om te overleven en uiteindelijk moet muziek geen grenzen kennen. Waarom zouden we een muur om onze scene heen bouwen? Dit is de enige manier die natuurlijk voelt om alternatieve bands voor het voetlicht te brengen’, zegt Miran. 

Buitenland
Het is voor relatief onbekende en talentvolle bands ontzettend lastig om op andere plekken te spelen, laat staan in het buitenland, vertelt Peter. ‘We zijn in de basis een podium voor nieuw talent. Europese scenes, en dus ook wij, zitten het dichtst bij de bron. We werken met elkaar op basis van vertrouwen. Dat gaat uiteraard niet zomaar. Dus we investeren een aantal jaren in die relatie. Een leuke bijkomstigheid is dat je bands al naar je festival kunt halen voordat ze bij een groot boekingskantoor zitten. Door lokaal samen te werken, vorm je een direct Europees netwerk dat buiten de gebaande, en vaak commerciele, paden gaat.’

Afgelopen jaar gingen Peter en Eva op sceneverkenning in Manchester. Daar spraken ze met Jeff Thompson van Un-Convention. Jeff legt uit: ‘We zijn met Un-Convention erg bezig om evenementen en conferenties te organiseren waarbij we ons richten op de doe-het-zelvers van de muziekindustrie.’ In de meeting gebeurde iets wat exemplarisch is voor het scenes-programma van Welcome to The Village. Eva: ‘Tijdens de koffie liep Danny Fahey, een hiphopartiest en projectleider, binnen. De klik was gelijk aanwezig en nog hetzelfde jaar gaf Danny, beter bekend als ‘Thirty Pound Gentlemen’ een workshop aan lokale hiphop-jongeren in Leeuwarden. Zo snel kan het dus gaan.’ 

Uitwisseling
In samenwerking tussen Welcome to the Village en hiphoporganisatie Leeuwarder Collectief gaan Dona B en KUÒ (Kuo Weh) in juni op uitwisseling naar Manchester. Leeuwarder Collectief is een hiphoporganisatie die zich richt op het bevorderen van participatie en talentontwikkeling.‘Een unieke kans voor ons’, vertelt frontman Kuo Weh Ho van het collectief. ‘We gaan daar de samenwerking aan met een grime artist om binnen een week tot iets tofs te komen. Vorig jaar hebben we tijdens het festival al samengewerkt met Danny. Daar is toen een hele toffe track uit gekomen. Zo’n samenwerking prikkelt. We voelden zeker een vibe tussen ons en Danny, maar zo’n uitwisseling is wel meer dan dat. Ik voel dat mijn horizon wordt verbreed, dat ik van anderen kan leren maar ook dat ik even op een ander niveau wordt uitgedaagd. Het zou natuurlijker moeten zijn.’

Een band of artiest leert veel van het spelen over de grens, vertelt Jeff Thompson. ‘Dan merk je dat iedere stad of scene zijn eigen regels kent. Veel Engelse bands beseffen zich dat optreden over de grenzen heel waardevol kan zijn. Ik vind dat we veel meer samen moeten werken.’ 

Europa
Dat de Europese gedachte juist nu onder druk staat, maakt samenwerken nog belangrijker, vindt Kuo Weh Ho. ‘Verbinden en samenwerken klinken misschien voor deze generatie als iets vanzelfsprekend, maar dat is het absoluut niet. Laten we dat in ons achterhoofd houden.’ Voor de scenes geldt dat samenwerken tijd kost. ‘Je moet contact zoeken en onderhouden’, weet Eva. 

Precies daarvoor zijn er TANDEM-bijeenkomsten in Brussel, waar Eva namens Leeuwarden aanwezig was. ‘Toen we er waren, koos Engeland ervoor om uit de EU te stappen. Er waren ook Britten bij de bijeenkomst aanwezig. Je kon merken dat ze geraakt waren en ze zich afvroegen wat dit voor hen zou betekenen.’  Jeff Thompson hoopt dat de terugtreding van zijn land geen gevolgen gaat hebben voor de manier waarop Un-Convention samenwerkt. ‘Maar zeker weten doen we het niet. Het is een onzekere tijd. Hopelijk zijn we straks nog steeds in de positie dat we dat zonder al te veel moeite kunnen doen.’ 

Miran Rusjan probeert in het voormalige Joegoslavië juist bruggen te bouwen. ‘Het is voor ons heel belangrijk om een gezamenlijke basis te hebben waarop we bands pluggen. De landen die we coveren waren nog niet eens zo heel lang geleden in oorlog. We zien muziek als een luid en verbindend wapen waarmee ideeën kunnen worden verspreid tegen de kortetermijnpolitiek van de nationalistische bewegingen hier.’ 

Is muziek dan hét middel om scenes samen te laten werken? ‘Ik denk het wel’, zegt Kuo Weh Ho. ‘Door het nieuws en de media voel je onbewust dat je door andere informatie wordt gevoed, afhankelijk van je informatiebronnen. Maar artistiek gezien sta je opener naar anderen.’

Meer van de samenwerking met onze Europese vrienden zie je op ons festival. Ook op andere vlakken wordt er samengewerkt. Zp worden er bijvoorbeeld in de week voor ons festival verschillende internationale netwerkbijeenkomsten georganiseerd. Daarnaast maakt Welcome to The Village onder andere deel uit van het TANDEM-netwerk waarin kennis en ervaringen met vergelijkbare partners worden gedeeld.