Je hebt ‘m ongetwijfeld zien staan tijdens de laatste editie van Welcome to The Village, de kartonnen tent. Een opvallende verschijning en zeker niet alledaags. Toch ga je de Kartent de komende jaren veel vaker zien, want sinds de lancering op Welcome to The Village in 2015 gaan Jan Portheine en Wout Kommer keihard. Een interview met Jan over het verhaal achter een kartonnen tent.

Het is moeilijk voor te stellen dat Wout en Jan, de makers en bedenkers van de KarTent, elkaar een jaar geleden pas voor het eerst tegenkwamen. In februari 2015 was Jan Portheine bezig met zijn afstudeeropdracht; het ontwerpen van een kartonnen strandhuis. Toevallig kwam hij Wout Kommer tegen tijdens een borrel. Het idee van een kartonnen tent ontstond bij het zien van de berg campingafval op de foto na afloop van het Glastonbury Festival. Met een biertje in de hand gingen de twee brainstormen over de mogelijkheden met karton, met de KarTent als resultaat. “Het bleek een goede zet”, vertelt Jan. “Sinds die eerste ontmoeting is alles eigenlijk in sneltreinvaart gegaan. Onvoorstelbaar, wat er in zo’n jaar op je afkomt.”

De zomer van 2015 fungeerde als een proefseizoen. Tijdens Welcome to The Village is er volop ruimte om te experimenteren, uit te proberen en vooral ook om de ervaring van gebruikers te horen. Niet alleen op de festivalcamping, maar ook in DORP. Het principe van DORP sluit aan op de basis van de KarTent: samen nadenken over oplossingen die een festival direct verduurzamen en daarmee de rest van de wereld stukje bij beetje veranderen.

Jan: “We kregen heel nuttige feedback, waarmee een doorontwikkeling ook echt realistisch is. Een voorbeeld van wat we veel terug hoorden is dat - hoewel er echt wel ruimte is voor twee personen - de driehoeksvorm ervoor zorgt dat de KarTent klein aanvoelt. Of; bij veel regenval lijkt de zijkant te verzwaren (nog wel waterdicht!) waardoor de ruimte in de tent kleiner lijkt. Dit soort opmerkingen zijn heel erg waardevol, want zo kunnen we de KarTent optimaliseren.”

Precies een jaar na de lancering van het idee, in februari van dit jaar (2016) verschijnt een foto van het nieuwe prototype van de KarTent. Opvallend is de vorm, in plaats van een driehoek is de KarTent nu vijfhoekig. “Het is een verbeterde versie van ons proefmodel,” legt Jan uit. “Dankzij deze vernieuwde vorm is er meer ruimte in de tent. De extra vouw geeft stevigheid en voorkomt indeuken bij heftige regenval.”

De ontwikkeling van de KarTent is een proces, waarin de organisatie vooral heel veel leert. “We hadden er eerst niet echt over nagedacht, maar er blijken twee duidelijke doelgroepen te zijn voor de KarTent, met beide een ander perspectief. Waar we bij de consument vooral wijzen op het gemak (staat klaar en kun je zo achterlaten) en het comfort (donker en koel), ligt de focus richting organisaties veel meer op duurzaamheid (lage co2 uitstoot tijdens productie en volledig recyclebaar)."

Waar dromen jullie stiekem over? “Het is onze ultieme droom dat de KarTent wereldwijd staat. Bij het uitwerken van dit idee zagen we heus de potentie, maar dat het succes zo snel erkend zou worden, is - ook voor ons - een verrassing. Daardoor durf je wel steeds groter te dromen.”

Maar ook hier geldt, stap voor stap. De wereld veroveren én veranderen lukt niet binnen een dag. “Het komende jaar zijn we aanwezig op ongeveer 85 evenementen in de BeNeLux. Welcome to The Village speelt een belangrijke rol in dit geheel. Want naast het feit dat bezoekers natuurlijk kunnen slapen in de verbeterde KarTent, gaan we de verdere mogelijkheden verkennen. Zo gaan we binnen DORP aan de slag met de vraag; wat doen we na afloop met de KarTent? Hoewel er onderhand goede afspraken zijn met afvalverwerkingsbedrijven over het recyclen van karton, zijn er - wat ons betreft - meer mogelijkheden qua hergebruik. Het voorlopige idee is om hier een berg kartonnen tenten neer te leggen om te kijken wat er ‘ontstaat’. We hebben zelf al wat creatieve invalshoeken, waaronder het maken van zitjes, door de tenten op te rollen. Een ander idee is om van het versnipperde karton een bodem te maken waarop champignons op worden gekweekt. Met de dorpsbewoners denken we hier graag verder over na.”

“De insteek van dit festival past bij onze visie. Met elkaar in gesprek en samen ideeën bedenken. Door een kwalitatief goed netwerk om ons heen te verzamelen, hopen we nieuwe ideeën te bedenken. Misschien kunnen we met ons product zelfs wel een hele nieuwe markt aanboren. We omarmen deze samenwerkingen, op die manier werken we toe naar continuïteit, van waaruit we verdere stappen kunnen maken. Wij hebben er enorm veel zin in deze zomer!”

Tekst: Sjoukje Werkman
Foto: Afke Manshanden