#DORPSLAB: Motown Movement

Wat hebben energy hacks, een vervallen huis in Detroit en Welcome to The Village met elkaar te maken? Alles, volgens architectuurstudenten Bob Hendrikx, Ronan Dan en Dominik Lukkes. Deze drie studenten van de TU Delft proberen met hun project Motown Movement een oud vervallen huis met simpele oplossingen duurzaam op te knappen. Tijdens DORP worden ze daarbij een handje geholpen. 
 
Veel Amerikaanse huizen zijn figuurlijk zo lek als een mandje. Met name in Detroit, waar de economische crisis hard heeft toegeslagen, zijn buurten vervallen en zijn inwoners weggetrokken. Veel huizen staan daarom leeg of moeten worden gerenoveerd. En dat is lastig, in een arme wijk. Isolatie is voor veel inwoners domweg te duur. Daar willen drie Nederlanders wat aan doen. In april kocht het trio een vervallen huis in Detroit voor duizend dollar, dat ze met simpele middelen proberen te isoleren. De materialen mogen alleen gehaald worden bij de Home Depot, zeg maar de Amerikaanse Hornbach. 

De studenten willen kennis over duurzaam isoleren opdoen en overbrengen aan de inwoners van de achterstandswijk. Als het huis af is, moet er op de begane grond een informatiecentrum komen waar wijkbewoners kunnen zien hoe je simpel en goedkoop je huis kunt isoleren en zo de maandlasten omlaag kunt krijgen. Voor het zover is, willen de studenten eerst zelf tot oplossingen te komen aan de hand van de ‘energiehacks’, in dit geval isolatie en duurzaamheidsvraagstukken. En daar speelt Welcome to The Village een belangrijke rol in. 

Omdat de studenten tijdens het festival niet naar Nederland kunnen komen, worden er filmpjes met energy hacks en feedback heen en weer gestuurd tussen Detroit en Welcome to The Village. Zo kunnen oplossingen en toepassingen in Detroit worden bedacht en tijdens DORP worden uitgeprobeerd. 

Ook bezoekers van DORP worden gevraagd om zelf mee te doen met het bouwen van de hacks en deze later mee te nemen naar het festival. Op deze manier kan er meteen gecheckt worden of deze isolatietips daadwerkelijk realiseerbaar zijn. En wie weet is er wel een bezoeker die het idee nog beter of goedkoper uitvoert dan de oorspronkelijke bedoeling!